prázdný

Zajímá vás, podle čeho se rozhodujeme? Co se děje v našem mozku v momentě, kdy musíme zvolit jednu ze tří, šesti či rovnou stovek nabídek? Jak si vybíráme tu nejvhodnější právě pro nás? Proč na zcela nové věci reagujeme rezervovaně a proč v nás neznámí lidé vyvolávají nedůvěru? Pokud se těšíte, že spolu odkryjeme důvody proč si volíme tu či onu obchodní nabídku a jak moc podobné je to například s volbou životního partnera, čtěte prosím dále.

Tak jak je to s tím partnerem?

Lidský mozek funguje velmi jednoduše. Porovnává. Pokud má co, učiní tak. Dáte-li mu zadání, zcela bezchybně jej splní. Ovšem, pokud má podle čeho. V momentě, kdy se mozku informací nedostává, znejistí a převládne strach. Ten nás přibrzdí a vyvolá obavu. Obava vyprodukuje touhu. Touhu po uklidnění. Klid pramení z poznání a to je nutné, pokud jej nemáme primárně, získat sekundárně. Porovnávání je tedy lidská přirozenost. Pokud něco nevíme, podíváme se, jak to dělají jiní a pokud je to pro náš mozek uspokojivý vzorek, uklidníme se a uděláme to také. Tím vzniká nová zkušenost, podle které něco podobného porovnáme příště. Nádherně a spolehlivě to funguje v obchodě, stejně tak mezilidských vztazích. Uvést si to můžeme na jednoduchém příkladu. Pokud postavíme dům a chceme jej prodat, většinou jej nabízíme za cenu, která koresponduje s cenou domů v okolí, zhruba podobné velikosti užitné plochy a pozemku. Pokud vyjedeme do zahraničí, většinou nakupujeme zboží podle toho, za kolik se nabízí u nás. Je-li příliš drahé, nekoupíme.

Srovnáváme, zase a zase

Jakkoliv je legrační fakt, že hodnocení na základě nevědomě převzatých parametrů nám při výběru škodí, činíme tak. Pokud nás rodiče naučili, že cena je to nejpodstatnější, může se nám stát, že kupujeme levné a kvalitu příliš neřešíme. A jak to souvisí s mezilidskými či dokonce partnerskými vztahy? Je to v podstatě velmi podobné. Vzdělání, rodiče, přátelé, partner, okolí, zkušenosti. Lidi hodnotíme podle toho, podle čeho jsme je schopni porovnat. Pokud nám do vzorce nezapadnou, hledáme něco, čeho jsme schopni se chytit a jakmile to máme, šup s nimi do příslušné přihrádky. Vidíme nového souseda, jak vychází rozesmátý z hospody? Kolik z nás se v ten moment zamyslí a řekne si… tak panáček bude mít asi trošku problémy s pitím. Šup s ním do kolonky POTENCIÁLNÍ ALKOHOLIK! Učiníme tak a jsme v klidu. Mozek má nyní parametr, dle kterého může porovnávat. Důležité je to, že takto funguje mozek. Víme-li to, můžeme s tím pracovat.

Zkusme si jednoduchý test

Podívejme se letmo na horní fotografii. Vidíme tam zařízený byt. Sedačku, obrazy, plastiku, světla, koberec, kytku, stoličku a další. Můžeme porovnat velikost a rozměr sedačky, obrazu, lampy. Díky tomu se zorientujeme a zhruba zjistíme, jaký prostor je vlastně před námi. A nyní se podívejme, opět letmo, na stejný prostor, ale bez vybavení na fotce pod textem. Pokud to uděláme obráceně, tedy první se podíváme na fotku bez nábytku, mnoho z nás si vůbec neuvědomí, jak prostorný je tento byt, jak kvalitně je proveden, jak vysoké jsou zde stropy a jak nádherná a kvalitní je podlaha a použité materiály. Jedinečnost provedení a unikátnost řešení, za kterým, mimochodem stojí světově uznávaný architekt Bořek Šípek, můžeme vnímat až poté, jsme-li schopni se v prostoru s něčím spojit. A co kdybych vám k fotografii bez vybavení dal cedulku:

Byt, 370m2, Bubeneč, cena: 45 miliónů.

Stačilo by vám to k tomu, aby jste jej ode mne koupili?

S úctou, Richard Watzke

P.S. Pokud Vás zajímá úžasné umění našich předních autorů, nemovitosti ve kterých je prezentujeme a lidé, kteří za tím vším stojí, můžete si objednat časopis pro milovníky umění a byznysu. Časopis vám rádi ZDARMA zašleme.

Objednat si jej můžete kliknutím zde.

Vaše komentáře

komentářů