Působí to jako afirmace a je to národní sport, co je to? Ano, chceme to se slevou. Sleva se stala fenoménem, který udává směr. Pojďme se na tuto zajímavost společně podívat. Sleva je něco, co se dává v momentě, kdy jste si například něco objednali a dodali Vám to po termínu, v horší kvalitě či jinak, než bylo původně dohodnuto. Slevit z ceny, slevit z očekávání, slevit na kvalitě, slevit z požadavku, slevit z lásky. Je to něco, jakoby toho bylo méně. A ono vlastně také je.

Zpátky do školy

Když se vrátíme zpět do lavic a připomeneme si něco málo script, tak základní poučka obchodního pravidla říká. Služba, výrobek, pocit, láska, vlastně cokoliv, je souborem tří základních proměnných: rychlosti, kvality a ceny. V zásadě se dá říci, že dostat je do rovnováhy lze a to za předpokladu, že vždy dosáhneme maxima u dvou z nich. Pokud chceme něco kvalitně a rychle, je to drahé. Pokud chceme něco rychle a levně, je to méně kvalitní a pokud chceme něco kvalitně a levně, zpravidla to trvá dlouho. Pokud se tedy zaměříme jako první na cenu (použijme ji nyní jako synonymum pro slevu), musíme slevit z kvality, případně doby dodání. Mnohem zajímavěji to však vypadá, když si to znázorníme na konkrétní situaci. Představte si, že jdete na rande. Samozřejmě chceme, aby byl protějšek věrným partnerem, plnil své závazky včas a uměl vydělat peníze, je to tak? Nebo nikoliv? Možná by stačilo, kdyby plnil své závazky, uměl vydělat peníze a věrnost bychom zas až tak řešit nemuseli. Nebo raději zvolíme variantu, kdy je věrný až za hrob, plní své závazky, ale smrdí korunou? A co varianta, kdy je věrný, umí vydělat peníze, ale co slíbí, dodrží až po dvacáté urgenci?

Sleva na plnohodnotné zboží? Služby?

Včera mi volala jedna dáma a ptala se mě na prostor ve Vysočanech, který nabízím k prodeji. Líbí se jí, ráda by jej viděla a prý, zdali jí dám slevu. Tak jsem se na chvilku odmlčel, podíval se na pravou ruku a začal počítat: Zájemců za poslední týden volalo pět, což vypovídá o tom, že kvalitativně je to v pořádku. Potřebuji prostor prodat rychle? Myslím, že ne: má svou cenu a ten kdo má rád kvalitu to ocení.

Sleva předem?

Vrátil jsem se tedy k hovoru a sdělil jí, že nikoliv. Poděkoval jsem a rozloučil se. A víte co je na tom nejzajímavější? Že očekáváme-li slevu, zpravidla ji vždy dostaneme. Zajímavé však na tom je, že dnes ji někteří lidé vyžadují mnohdy dříve, než se vůbec byť snad alespoň minimálně seznámí přímo na místě se dvěma dalšími podstatnými atributy. Připadá mi to podobné, jako žádat protějšek na prvním rande o ústupky z jeho hodnot, které vlastně ještě ani neznáme. Máte podobnou zkušenost se slevou, v životě, byznyse či třeba přátelství? Podělte se s námi o své zkušenosti níže v komentářích.

S úctou, Richard Watzke

[vc_heading title=“Další články“ type=“h2″ style=“default“ text_transform=“uppercase“ align=“left“ margin_bottom=“20″][vc_posts_carousel category=“24″ columns=“4″ show_meta=“no“ show_excerpt=“no“ excerpt_length=“20″ navigation=“yes“ max_items=“12″ autoplay=“yes“][/vc_posts_carousel]

Vaše komentáře

komentářů